Rustig leven in Luang Prabang.

10 juli 2019 - Luang Prabang, Laos

Ondertussen zit onze tijd in Luang Prabang er weer op. Wat een zalig stadje om vier dagen te vertoeven. Heel gemoedelijk, lekker eten en we hebben vier dagen een upgrade gekregen in de guesthouse: de suite.

Het grappige is dat we vaak bekende gezichten zijn tegengekomen in het stadje, maar ook twintig km uit de stad. Iedereen die van de slow boat komt heeft dezelfde activiteiten op het programma.

Tom en ik ( Tom eigenlijk) hebben twee dagen een scooter gehuurd om ons te verplaatsen. De eerste dag zijn we ermee naar de kuan si watervallen gereden. Eerste indruk was so so. Zeker omdat ik even wilde gaan voelen aan het water en door een slippertje meer dan alleen gevoeld heb 😂.

We waren verrast toen we de waterval helemaal zagen. Adembenemend! We hoorden vaak dat iedereen deze de mooiste van Azië  vonden en konden dit maar niet geloven. We moeten toch onze mening herzien en dit ook beamen!

Na het bezoek aan de watervallen beneden zijn we via het wandelpad in de jungle een uurtje naar boven gewandeld om aan de bron te geraken.  Ook dit was meer dan de moeite. Tom had nog niet genoeg van al dat moois en wilde ook nog naar de grot wandelen. Nog een uurtje flink stappen, dus tijd om even in mijn cocon te kruipen, het was namelijk het middaguur al ruim gepasseerd en zoals alleen wij dat kunnen, waren we vertrokken zonder eten en in eerste instantie zonder drinken. We hebben het gehaald en werden bij de grot beloond met lekker eten. In eerste instantie wilden we veel even naar de waterval gaan kijken, maar heel even werd al snel 7 uur. Eenmaal terug beneden bij de waterval snel de voeten in het water steken en genieten van de spa: de visjes, maar ook de grote vissen hadden honger.😉

Ondertussen hebben we het ook kunnen opbrengen om om half 6 op te staan en om naar het ochtendritueel van de monniken te gaan kijken. Daarna meteen verder gewandeld naar de ochtendmarkt. Heel interessant om te zien, welke dingen ze daar verkopen (verpoppende rupsen, padden op een stokje, benen van de buffalo, krekels,... ) En vooral wat een bedrijvigheid zo 's morgenvroeg om zes uur.

Na de ochtendmarkt snel ontbijten, terug de brommer op en richting een natuurpark buiten de stad. Weer een aanrader. Lopen over hangbruggen tussen de bomen in de jungle (Tom zijne hartslag ging nogal de hoogte in), terwijl ik me helemaal op mijn gemak voelde... toch tot Tom heel de uitleg begin te doen dat de netten niet onder de planken door getrokken waren en als de plank doorbrak, je helemaal beneden lag. Hmmmm....daarom de bordjes waarop vermeld stond "betreden op eigen risico ". Ik moet eerlijk toegeven dat ik na de hele uitleg me ook maar aan de netten vasthouden heb. 🤔

Ook hier kregen we niet genoeg van het verkennen en hebben we een leuke wandeltocht in het groen gedaan.  Machtige beelden, klimmen op rotsen met mos, lokale huisjes gezien, maar ook zweten. Na twee liter water opgedronken te hebben en onderweg de leftover pizza te hebben opgegeten, hebben onszelf getrakteerd op een beerlao en wat snacks.

Om half vijf zijn we via het zandwegje terug richting guesthouse gereden. Daar snel even de douche in, want dat was meer dan nodig. Nog 1 ding dat op ons lijstje stond en waar we alleen vanavond nog tijd voor hadden: de heuvel met de tempel in de stad beklimmen en daar naar de zonsondergang kijken. En natuurlijk waren we niet alleen, enkele tientallen andere "toeristen" hadden hetzelfde idee en ook hier weer bekende gezichten. Wat hier leuk was: de lokale jongeren beklimmen de heuvel om boven hun Engels te oefenen. Ze spreken je aan en proberen een gesprek te voeren van een minuutje of tien.

En dan eindelijk 's avonds weer wat verder dan vandaag denken en de planning van de volgende dagen maken.  Na heel wat overleg zijn we er dan toch uitgeraakt. We gaan nog drie dagen terug iets noordelijker in Laos en vliegen daarna naar Hanoi in Vietnam. In Hanoi gaan we weer verder plannen.

Maar hoe dan ook...de tijd vliegt te snel voorbij.  😥

Uitleg staat bij de foto's. Krijg ze er niet tussen gezet , omdat ik vaak schrijf tijdens de verplaatsingen .

1. Hilde:
    11 juli 2019
    Zalig!! Kom je nog terug? 😁
  2. Greta:
    14 juli 2019
    Als je het zo naar je zin hebt is er altijd tijd tekort. Haal de max uit elk moment zou ik zeggen. 😝