Eerste dagen in Vietnam

17 juli 2019 - Cat Ba Town (cat Ba Island), Vietnam

Van het authentieke Laos vlogen we naar Hanoi. Tot wel met een beetje kriebels, want gaat Vietnam Laos wel kunnen evenaren. 🤔

De vlucht viel in ieder geval al goed mee. We hadden een modern, nieuw vliegtuig voor een vlucht die amper 45 minuten duurde en zelfs tijdens die 45 min KREEG je een cola of een watertje.

In Hanoi aangekomen zou de chauffeur ons opwachten aan de luchthaven. Geen chauffeur, maar na een telefoontje naar de guesthouse was hij er zo. No panic!

In de guesthouse aangekomen kregen we nog een leuke verrassing te horen. We kregen een upgrade naar de bruidsuite. Wauw! Een zalig bed, salon op de kamer, lekkere snacks, een balkon, een geweldige badkamer. Joepie! Waar zoveel boeken via booking.com en altijd reviews schrijven dan toch goed voor zijn. ☺

Bij aankomst, ook al was het half tien, toch nog even rondwandelen in de steegjes en naar de avondmarkt. Eerlijk gezegd toch wel weer even aanpassen. Van het rustige Laos, naar het mega drukke Hanoi. Verkeer was een chaos en we zijn al heel wat gewoon, maar hier moet je gewoon naar je doel kijken en beginnen wandelen en anders geraak je er nooit!

'S Morgens kregen we een heel lekker ontbijt.  Nadien, helemaal voldaan,  een dagje de stad in. De taxi bracht ons naar de eerste bezienswaardigheid.  Het Ho Chi Minh museum: een museum over de communistische revolutionaire leider in de 20ste eeuw. Toch wel een tegenvaller, geen samenhang, weinig in het Engels,... Geen aanrader.

Daarna zijn we de Hoa Lo-  gevangenis gaan bezoeken. Toch wel aangrijpend om de geschiedenis ervan te zien en te horen. Nadien naar het vrouwenmuseum gewandeld.  Dit vond ik heel interessant, maar Tom had het na een uurtje wel gezien.  Wat ik eerlijk gezegd ook wel begrijpen kan. 😃

We wilden ook nog even de kathedraal bekijken. Normaal open tot 17 u, maar om half vijf mocht je al niet meer binnen. Dan toch maar een andere ingang zoeken en natuurlijk hebben we die ook gevonden. Maar dan oeps...bij het binnenkomen in het midden in een stampvolle viering terechtkomen. 😁

Dan toch maar langs het meer oplopen en genieten van Vietnamezen die straatspelen doen. Schitterend om te zien. We hebben een hele dag in Hanoi rondgedwaald en de cultuur opgesnoven, maar dit was voor ons wel genoeg.

Andere plannen voor de volgende dag! Na een zalige nacht en even zalig ontbijt zijn we 's morgens met de tourbus naar  Ninh Binh vertrokken met een luxe bus.  We hadden de tour in de guesthouse geregeld en dit is toch anders reizen dan we tot nu toe gewoon zijn. 😋

Eenmaal aangekomen en uitgestapt, kwamen de vrouwen al met allerlei gadgets aangelopen om te verkopen. Ook al zei je nee, toch werd de hoed op je hoofd gezet. Daar word ik dus gek van! Dit was in Laos nooit het geval.

Onze planning van de dag: een bezoek aan een tempel, een tweetal uur durende boottocht, met tussenin de stop bij het dorp waar King Kong opgenomen is. Prachtige natuur, maar heel warm.  De paraplu tegen de zon was meer dan nodig! Zoveel bewondering voor de mensen die achterop zitten om te roeien!

Na de boottocht was het tijd om naar het viewpoint boven de Mua Cave te klimmen. Diegene die de mol gezien hebben, hebben dit op tv gezien. Een klim van 500 trappen. Nu uiteindelijk die 500 trappen gaan wel, maar de treden zijn gewoon te hoog en ik te klein.  Afzien, zweten, hijgen, willen opgeven, maar toch doorgaan om dan boven te genieten van een hemels uitzicht! Het afzien van de klim ben je meteen helemaal vergeten.

Na al dat moois gezien te hebben, even ontspannen met een cooking class  waar we loempias hebben leren maken. Dus ja, iedereen die nu thuis komt eten, krijgen loempias als apetizer. 😆

Tijd voor de twee uur durende rit naar Hanoi. Tijd vliegt voorbij als je zoveel films via Netflix hebt gedownload.

Eenmaal in Hanoi aangekomen hadden we toch nog energie om wat van het avondleven mee te pikken. Twee biertjes drinken in de "legend beer" met uitzicht op het drukke pleintje. Tot 22.30 kan je hier overal eten en om 23.00 u sluit alles. Een goede zaak, want dan ben je elke morgen fit en uitgeslapen.

Omdat de uitstap naar Ninh Binh vanuit Hanoi zo goed meegevallen was, hebben we besloten om via de guesthouse ook onze uitstap naar Halong Bay te boeken. Dus 's morgens weer op tijd uit de veren om op 'cruise' naar Halong  Bay te vertrekken.