Halong Bay

17 juli 2019 - Cat Ba Town (cat Ba Island), Vietnam

De derde nacht in de bruidsuite en weer een lekker ontbijt zorgden ervoor dat we helemaal uitgeslapen om acht uur konden vertrekken naar Halong Bay.

Nog even wat andere mensen oppikken en we vertrokken voor een drie uur durende busrit. Drie uur die voorbij vliegen als je kan genieten van de uitzichten en zoals eerder gezegd... een filmpje.  Na drie uur de ferry op, nog een half uurtje op de bus en dan inchecken  op de boot.  We hadden niet gekozen voor de luxe boot, maar ook niet voor de basics, ergens ertussen in.

Onze kamer was knap! Douchen met een volledig raam met uitzicht op het water.  Eenmaal aan boord kregen we een lunch geserveerd. Nu ja , lunch, het eten bleef maar komen. Niet normaal. Na de lunch even bekomen om dan te gaan kajakken. Na het kajakken tijd was er voldoende tijd om in het water te springen en te relaxen. Terug aangekomen op onze boot, kreeg iedereen een uurtje om te douchen en even te ontspannen om dan te genieten op het dek van een sunset party. Een paar biertjes , happy hour ( hier wel twee cocktails kopen, de derde gratis). Er werden koekjes op tafel gezet, vers fruit, leuke muziek. En we hadden goed gezelschap. Er was een Nederlands koppel met twee oudere kinderen bij ons op de boot. Toffe mensen, die ook hielden van af en toe een grapje maken en leuke gespreken.  Ook was er nog een vrouw uit Canada aan boord, maar die hield zich wat afzijdig. Om kwart na zeven was het tijd voor het diner. Dit overtrof alles, alles mooi gedecoreerd, super lekker, maar weer veel te veel. Ik heb zelfs oesters gegeten. ☺

Na het diner, was het tijd om op inktvis te gaan vissen. Een uur geprobeerd maar niets gevangen. De gids gaf toen ook toe dat het seizoen eigenlijk al drie maanden voorbij was 🤔 Tijdverdrijf?

'S Avonds nog even op het dek gezeten en gebabbeld. Ondertussen was de boot werkelijk meer naar 1 kant gaan hangen. Een eng gevoel. Je kon zelfs niet op de barkruk gaan zitten zonder dat je omviel. Als je aan de staf vroeg hoe dat kwam, was er geen probleem en was dat omdat we allemaal aan 1 kant zaten. 🤣 yeah right!

Om tien uur ging iedereen slapen om 's morgens om kwart voor vijf op te staan en te genieten van de zonsopgang. Vier van de zes die zouden opstaan, hebben het dan uiteindelijk ook gedaan. En wij hadden gelijk. Het was mooi! Om zeven uur werden we aan het ontbijt verwacht, dus het had niet aan om nog te gaan slapen. Het ontbijt was er weer over: noedelsoep, eieren, brood, fruit,... dat wordt zeker 5 kg terug afvallen als we terug zijn.😁

In de voormiddag hadden we nog een boottocht op het programma staan. Een regenbui verraste ons bij vertrek. Volgens de gids een zeldzaamheid 😉Onder een paraplu ( wat helemaal geen effect had) hebben de boottocht toch gedaan. We konden enkel de grot niet in, volgens de gids omdat het tij veranderde door de regen, volgens ons verandert het getij elke dag en is dat de reden dat de gids er in het begin vaart wilde achter zetten. 🤔 Nu ja net niet gehaald...  Op de terugweg werd het schepnetje boven gehaald en werd er veel plastiek uit het water gehaald. Het probleem van deze tijd: al het plastiek drijft overal. 😥

Op de boot nog snel douchen, om dan weer kookles te krijgen. Natuurlijk weer de loempias: die ga ik nogal lekker kunnen maken binnenkort. 🤣

Na de weer overdadige lunch was het tijd om uit te checken op de boot, die ondertussen net weer recht stond na al het water eruit te pompen. Iedereen werd naar de ferry gebracht, maar wij wilden  nog een dagje/nacht op Cat Ba verblijven. Veel rustiger dan het drukke Hanoi. Dus in plaats van de ferry op, het stadje in.